Anmeldelse: Smerz på Gloria

Smerz @ Gloria 5. Juli 16.45

5/5 stjerner

Smerz fik mange skandinaviske elektronikelskere til at spidse ørene med EP’en “Have Fun”, der kom i det tidlige forår. Smerz’ silkebløde stemmer blander sig med elektroniske kompositioner af den slags, som ikke blot går i ørene – de går direkte i maven. De to norske kvinder vækker mindelser om FKA Twigs (de er i øvrigt signed på samme label), men med lidt mere techno-hammer. Det skal forstås på den bedste måde. Et råt industrial-lydbillede lyder måske ikke umiddelbart som den bedste bund for følsomme og inderlige sange sunget med æteriske, lyse stemmer, men for Smerz fungerer det.

På Roskilde Festivals intime Gloria-scene fungerede det i særklasse. Det indelukkede, mørke rum vækkede genklang af de sylespidse synthstabs og crisp technobeats, men i momenter glemte man dette ellers voldsomme udtryk, fordi de fine stemmer svævende overtog lydbilledet. I begyndelsen fik de drømmende visuals endda Smerz til at se ud som om de bogstaveligt talt svævede, symptomatisk for deres lyd, der har fået “otherworldly” kastet efter sig en del gange allerede.

“I wanna feel you” lød det et kvarters tid inde, og der kunne mærkes masser både fra publikum og de to nordmænd frem og tilbage.

Et mærkeligt, næsten komisk indslag med to crossfittere, der lavede pull-ups virkede på en eller anden måde alligevel til de pumpende beats, men med efterfølgende catwalks og et optog hvor der blev strøet tryllestøv (?) ud over scenen truede det hele lidt med at forstyrre det samlede indtryk af et konsekvent og stringent set. Men det kom ikke for alvor til at skæmme oplevelsen, som først og fremmest var tight. Musikken er tight på plade, men det lykkedes faktisk Catharina Stoltenberg og Henriette Motzfeldt at spille numrene så man kunne høre, at det var live, uden at det forstyrrede Smerz’ sound. En sound, som kræver en vis præcision og balance at pulle off.

Publikum blev støt suget ind i Smerz’ fantasiverden, og da hittet “Because” pumpede af sted, kunne man for alvor fornemme elektriciteten på Gloria.

Smerz har kun føjet til hypen omkring sig. Velfortjent.